Na pielgrzymim szlaku po pięknej Bawarii

Tradycją ostatnich lat jest doroczny wyjazd braci kleryków pierwszego roku filozofii naszego tuchowskiego Seminarium do Bawarii. Ziemia ta jest szczególnie ważna dla redemptorystów, ponieważ zrodziła dwóch błogosławionych współbraci – o. Kaspra Stangassingera i o. Franciszka Ksawerego Seelosa. Położona u stóp alpejskich szczytów Bawaria jest niezwykle malowniczą krainą, bogatą w cenne zabytki przeszłości, a szczególnie niezwykłej urody barokowe kościoły i klasztory oraz zawieszone niczym orle gniazda zamki i warownie.

Nasza tygodniowa pielgrzymka odbyła się w dniach od 28 marca do 4 kwietnia pod troskliwym okiem o. rektora Macieja Sadowskiego. Pierwszym przystankiem naszych odwiedzin były Neumarkt i Pilsach, gdzie dla niemieckich wspólnot parafialnych posługują nasi współbracia: o. Witold Szamburski i o. Andrzej Jabłoński, którzy przejęli nas i ugościli iście po królewsku. Wspólnie uczestniczyliśmy we Mszach świętych, sprawowanych w języku niemieckim, podczas których jeden z naszych współbraci głosił w języku Goethego i Schillera świadectwo swego powołania. Na pielgrzymim szlaku niezapomniane wrażenie zrobiły na nas słynna katedra i starówka w Bambergu, Norymberga z jej kościołami, piernikami i Witem Stwoszem oraz cesarska Ratyzbona i opactwo w Weltenburgu, z malowniczym przełomem Dunaju i ponoć z najstarszym klasztornym piwem świata…

Nasze pielgrzymie kroki skierowaliśmy następnie na południe, do stolicy Bawarii – Monachium, gdzie w Polskiej Parafii Katolickiej posługują nasi gościnni współbracia: o. Stanisław Pławecki, o. Tomasz Sadowski oraz o. Bogdan Nieć, którzy na każdym kroku starli się nam przybliżyć bawarskiego nieba. Obowiązkowymi punktami naszego pielgrzymowania były miasta Füssen i Berchtesgaden. Pierwsze z nich to rodzinna miejscowość bł. Franciszka Ksawerego Seelosa. Mogliśmy zobaczyć dom jego narodzin przy Spitalgasse oraz pobenedyktyński kościół św. Manga, gdzie został ochrzczony. Natomiast Berschtesgaden to urokliwe miasteczko położone w alpejskiej dolinie przy granicy z Austrią, ściśle związane z kolejnym naszym błogosławionym – o. Kasprem Stangassingerem, który tam się urodził, uczył, uczęszczał do pobliskiego kościoła i odkrywał swe redemptorystowskie powołanie u podnóża ośnieżonego, majestatycznego Watzmanna.  Niezwykłą frajdę sprawiła nam kręta, górzysta ścieżka do jego domu rodzinnego na Oberkalbstein, gdzie z serdecznym uśmiechem przyjęła nas krewna błogosławionego – Pani Rita. Nieopodal gospodarstwa Stangassingerów zachował się do dziś głaz, na którym mały Kasper głosił „dziecięce kazania” dla swoich rówieśników.

Kolejnymi zabytkami, które wprawiły nas w zachwyt, były zamki Ludwika II Bawarskiego – Hohenschwangau i Neuschwanstein oraz rokokowy „kościół na łące” czyli Wieskirche, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Nie sposób także pominąć w miłych wspomnieniach rejsu statkiem po malowniczo położonym górskim jeziorze Königsee, na brzegu którego znajduje się pielgrzymkowy kościół św. Bartłomieja oraz benedyktyńskiego kościoła i klasztoru w Ettal. Na trasie naszej pielgrzymki nie mogło zabraknąć także Dachau  i pierwszego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego, uświęconego podczas II wojny światowej męczeństwem wielu polskich kapłanów, w tym trzech polskich redemptorystów.

W piątkowe popołudnie odbyliśmy zaś długi spacer po gwarnym i wielobarwnym Monachium, gdzie w Niedzielę Miłosierdzia Bożego braliśmy aktywny udział w sprawowanych w kilku kościołach i kaplicach Mszach świętych, podczas których dawaliśmy świadectwo naszego seminaryjnego życia, a także modliliśmy się o nowe powołania kapłańskie i zakonne. Była to wspaniała okazja do poznania pracy naszych współbraci pracujących ofiarnie dla kilkunastotysięcznej monachijskiej Polonii.  Kulminacją i efektownym zakończeniem naszego pobytu w Bawarii był wieczorny koncert uwielbienia „Pieśń o nowym Przymierzu”, podczas którego wraz z zespołem Semper Fidelis  i licznie zgromadzonymi wiernymi chwaliliśmy Pana za dar Jego wielkiego Miłosierdzia dla nas i całego świata.

Jesteśmy wdzięczni Bogu, naszym Drogim Współbraciom oraz spotkanym na pielgrzymkowym szlaku Przyjaciołom i szlachetnym Dobroczyńcom za okazaną nam gościnność oraz niezapomnianą braterską atmosferę i serdeczność! Grüß und vergeltest Gott!