Zbudźcie się organy instrumencie święty…

        14 stycznia br., w naszej wspólnocie był dniem wyjątkowym. Podczas uroczystych Nieszporów zostały pobłogosławione nowe 29 – głosowe organy. 

        Uroczystym Nieszporom przewodniczył i nowy instrument pobłogosławił o. dr Tomasz Jarosz CSsR, wykładowca muzyki kościelnej i emisji głosu w WSD Redemptorystów w Tuchowie. Po odmówieniu modlitwy błogosławieństwa i wykonaniu obrzędów właściwych poświęceniu organów celebrans wezwał organu do zbudzenia się: „Zbudźcie się organy, instrumencie święty, głoście chwałę Boga, w imię Ojca, i Syna, i Ducha Świętego”.  Po tym wezwaniu został wykonany utwór N. Bruhns’a – Preludium in g.

         Po zakończonej liturgii odbył się krótki koncert w wykonaniu Anny Rąpały, która wykonała następujące utwory: J.S. Bach, Chorał Trio super-Herr Jesu Christ, dich zu uns wend BWV 655, J.S. Bach- Chorał Nun komm der Heiden Heiland BWV 659, F. Nowowiejski- III symfonia ,,Lourdska” cz.I. W rolę asystentów i registratorów wcieliły się dwie osoby: s. Efraima Symanycz, która zasiadła za kontuarem podczas Nieszporów, oraz br. Hubert Stański. 

         Nowe organy seminaryjne to instrument o dwóch manuałach, wykorzystujący brzmienia naturalnych organów piszczałkowych. Przez zastosowanie zaawansowanej techniki organów wirtualnych instrument może odtworzyć autentyczne brzmienie organów. Każdy głos organowy odtworzony jest bez korekcji z wszystkimi dźwiękami harmonicznymi, pochodzącymi z prawdziwej piszczałki. Instrument ten jako dwukanałowy przeznaczony jest do pomieszczeń o mniejszej powierzchni, tj. nasza kaplica. Instrument posiada wyciągane registry do włączenia głosów, które nawiązują do instrumentu mechanicznego. Zostały zastosowane także przyciski pod klawiaturą do programowania 20 stałych kombinacji, które się podświetlają. Organy wykorzystują także autentyczny pogłos z wnętrza, w którym został zbudowany instrument piszczałkowy. Instrument posiada klawiaturę pedałową, prostą, równoległą z 30-klawiszami, pedał do otwierania żaluzji drugiego manuału oraz ławkę.

PEDAŁ: Subbass 16’, Oktave 8’, Gedackt 8’, Choralbas 4’, Posaune 16’, Trompete 8’

MANUAŁ I: Praestant 16’, Prinzipal 8’, Röhrflöte 8’, Gambe 8’, Octave 4’, Spitzflöte 4’, Octave 2’ , Quinte 2 2/3’, Mixtur 4 f.2 2/3’, Mixtur 4 f.2 1/3’, Trompete 8’

MANUAŁ II: Prinzipal 8’, Gedackt 8’, Corno dolce 8’, Prinzipal 4’, Flöte 4’, Flageolet 2’, Terz 1 3/5’, Larigot 1 1/3’, Plein Jeu 4f. 2’, Scharff  4f. 1’, Hautbois 8’, Clairon 4‘

br. Hubert Stański CSsR, rok IV